یزدفردا -کریمی نماینده یزدفردا در زارچ :بالاخره پس از مدتها پیگیری ومتقاعد نمودن مسئولین در مورد اثرات مخرب زیست محیطی وضعیت طولانی ترین قنات ایران،در سفر اخیرریاست محترم جمهور به استان یزد مقرر شد بودجه 10 میلیارد ریالی جهت بازسازی قنات زارچ اختصاص یابد.
لازم به ذکر است هزینه بازسازی این قنات ارزشمند 20 میلیارد ریال برآورد شده بود

که در جلسه هیئات دولت در استان یزد تنها نیمی از اعتبار پیشنهادی تصویب شد!
قنات زارچ طولاني ترين و يكي از كهن ترين قنات هاي كشورمان به شمار مي رود كه سابقه اي بيش از 3000 سال دارد يكي از ويژگي هاي قنات زارچ مقطع مربعي آنها است كه پيشينه حفر آن به زمان زرتشتيان بر مي گردد.

در مجموع طول كوره اين قنات بيش از 83 كيلومتر بوده و تعداد چاه هاي آن 2115 حلقه شمارش شده است. عمق مادر چاه آن به 85 متر مي رسد و آبدهي آن 10 ليتر در ثانيه گزارش مي شود كه در مقايسه با آبدهي سال هاي دور كه معادل 150 ليتر در ثانيه ذكر شده، رقم قابل توجهي به شمار نمي رود.علت اين امر افت شديد سطح آب هاي زير زميني منطقه براثر استفاده بيش از حد و نامناسب از آنهاست.

از ويژگي هاي ديگر قنات زارچ مي توان به مربعي بودن مقطع چاه هاي آن در مقايسه با همتايان ديگر كه مقطعي بيضوي و يا دايره وار دارند، اشاره كردكه پيشينه حفر چنين چاه هايي به زمان زرتشتيان بر مي گردد.

با توجه به پیگیری‌هایی صورت گرفته، هیچ نهادی مسئولیت حفظ و نگهداری از این قنات را به عهده نگرفت و با توجه به جلسات متعدد صورت گرفته به نتیجه‌ای نرسید.

چیزی که به عنوان تهدید قنات زارچ به شمار می‌رود، فاضلاب بیش از 100 خانه و فاضلاب بیمارستان گودرز و بعضی از واحدهای صنعتی مسیر راه است كه باعث شده آب این قنات در طول مسیر خود در شهر یزد آلوده و از جاری شدن آب در امتداد راه جلوگیری نماید و کار را جهت لایروبی و بازسازی قنات سخت کند لذا باید برخورد جدی با این فاضلاب‌ها در مرحله نخست صورت گیرد.

در شرایطی که برای حل چنین مسئله ای اینگونه پیگیری وتلاش می شود در کشور کوچک همسايه يعني در امارات، قنات القصبه به جلوه گاه زيبابي ها و منبع درآمد ملي براي کشور مبدل شده است.

این اثر که به عنوان اثر ملی و قابل توجه مردم استان به شمار می‌رود، مي‌تواند با توجه به فرا رسیدن نوروز و بازدید مهمانان نوروزی از یزد به عنوان اثر قابل توجه برای مهمانان باشد و در جذب گردشگر بسیار مفید باشد و انتظار می‌رود مسئولان مربوطه هر چه زودتر این قنات ملی را بازسازی نمایند.

یزدفردا


  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا